Ajanhallinta – 5 askelta, joiden avulla saat kiireen purettua

Kiireen yllättäessä stressitaso usein nousee, joka puolestaan vaikuttaa elämän kaikkiin osa-alueisiin. Kehon ja mielen hyvinvointiin, sielun ja sydämen tasapainoon.

Mitä tehdä, kun puuhaa olisi vaikka kuinka? Päivän tunnit eivät meinaa riittää. Langat tuntuvat sotkeentuvan ja irtoavan käsistä. Mielessä pyörii monta tehtävää, liittyen työhön, kotiin ja vapaa-ajan aktiviteetteihin. Ajatuksissa mietteet, miten ehtiä tekemään kaiken, missä välissä syödä ja nukkua.

Kokeile tätä harjoitusta, jolla saat takaisin hallinantunteen, helpotettua kiirettä, tehtäviä ja purettua stressitasoa. Tämän tehtävä auttaa
havainnoimaan työtehtävien määrää, tärkeyttä, kiireyttä ja selkeyttää tekemistä.

  1. LISTAA
    Kirjoita paperille aivan kaikki tehtävät, mitkä ovat mielessäsi. Jos kyse on isosta projektista, pilko se osiin pääotsikon alle. Tarvittaessa kirjaa ihan kaikki: roskapussin viemisestä lähtien, arkiaktiivisuus, ruoan valmistaminen, raportin kirjoittaminen, deadline jne. Kirjoita kaikki ne asiat, mitkä rasittavat tekemättömyydellään mieltäsi. Kun olet kirjannut nämä asiat, puhdistanut mielestäsi tekemättömien töiden listan paperille tai koneelle, hengitä syvään ja puhalla ilma ulos keuhkoista: taakka on laskettu pois harteilta, paperille.
  2. PRIORISOI
    Järjestä listan asiat tärkeysjärjestykseen. Mikä tehtävä on ensisijaisen tärkeä saada kuntoon mahdollisimman pian. Mikä tehtävä ei ole kiireellinen, tippuu listan loppuun. Asettele ja järjestele itsellesi rehellisesti, avoimesti tarkastellen tehtävien tärkeyttä tehtävät numeroiden 1. alkaen, priorisoiden kaikki. Huomaatko, miten tehtävien määrä ja järjestely saavat aikaan oivalluksen, mikä on oikeasti nopeasti valmiiksi saatava homma ja minkä voi tehdä myöhemmin? Mikä on oikeasti tärkeää ja kiireellistä? Mikä puolestaan ei ole kiireellistä, eikä tärkeää mutta vie merkittävästi aikaa päivän tunneista?
  3. JAA PÄIVIIN
    Ota esiin kalenteri. Listaa tehtävät kalenteriin ja jaa eri päiville kiireellisyyden mukaan. Mikä on tehtävä minäkin päivänä ja missä järjestyksessä? Vaihtoehtoisesti voit käyttää tekemääsi prioriteettilistaa.
  4. TEE YKSI ASIA KERRALLAAN
    Toimi kalenteriin merkatun aikataulun mukaan ja tee listalta yksi asia kerrallaan. Vedä tehtävä yli, kun olet saanut sen tehtyä.
  5. DELEGOI
    Onko listallasi asioita jotka olisi mahdollista delegoida jollekin toiselle? Tekisikö joku muu asian paremmin tai nopeammin? Delegoimalla vähemmän tärkeitä asioita muille saat itse mahdollisuuden keskittyä kunnolla tärkeisiin asioihin.
  6. BONUS
    Opi sanomaan EI. Jos sanot kyllä asioille tai ihmisille, joita et oikeasti halua sanot samalla ei itsellesi.

Yksi asia kerrallaan

Tulet huomaamaan, miten saat paremmin aikaiseksi, kun et enää pompi tehtävästä toiseen tai murehdi tekemättömiä tehtäviä. Saat tehtävien purkamisella ja pilkkomisella osiin selkeyttä ja säästät arvokasta aikaa rentoutumiseen, ulkoiluun ja sellaisiin asioihin, joista nautit ja saat mielihyvää.

Kun uusi tehtävä tulee, lisää se listaan. Älä lisää tunteja vuorokauteen vaan siirrä, arvioi ja priorisoi joku listassa jo oleva asia. Tehtäviä ei lykätä, eikä jätetä tekemättä, vaan ne tehdään tehokkaasti, yksi kerrallaan valmiiksi. Jos on kyse projektista, ja olet priorisoinut sen osat eri päiville, tee tämä myös. Näin ollen mikään osio ei jää välistä tai joku tehtävä jää tekemättä. Kun olet tehnyt tehtävän, anna itsellesi lupaus: tästä eteenpäin, kun asiat alkavat kuormittaa mieltä, puran ne listaan tai paperille. Sen jälkeen, ne käsitellään kohta kerrallaan ja mielessä on vain se yksi asia vuorollaan.

Listaa, priorisoi, jaa päiville ja tee tehtävä – delegoi ja opi sanomaan EI.